Friday, November 20, 2009

Tibalah hari terakhir

Hari ini hari terakhir sesi persekolahan 2009. Syukur pada Allah dapat daku jumpa hari terakhir persekolahan 2009 dalam keadaan tenang, gembira penuh kesyukuran. Antara yang didapati tahun ini:

1. Perjuangan agama akan membantu setiap aspek kehidupan kita, memberi ketenangan dalam jiwa dan memberi kekuatan kepada kita.

2. Manusia dan makhluk lain ada perasaan, emosi, dan sanubari. Kita boleh memenangi hati orang dengan meminta pada yang mencipta hati itu, yang memiliki hati itu, yang mengawal hati itu.

3. Dalam dunia pekerjaan, kita harus ikhlas melakukan tugas. Walaupun tugas kita tidak sempurna (zat Allah sahaja yang sempurna), kita akan merasai kepuasan kerja. Kita bekerja kerana Allah, untuk agama Allah, mencari nafkah untuk diri dan keluarga. Dengan pendapatan kita yang halal, kita dapat buat banyak kebaikan. kita dapat beribadah dan berdakwah. Kita dapat infak, berzakat dan bersedekah. Kita boleh berjihad. Semuanya ikhlas kerana Allah. Untuk kepentingan Islam, kita sanggup berjihad.

4. Dunia ini kecil, memang kecil. Kita boleh kelilingi dalam beberapa jam. Internet menjadikan perhubungan lebih mudah. Tapi bayangkan sistem cakerawala, galaksi, bima sakti. Apa yang ada di atas sana, di luar atmosfera. Fikirkan kekuasaan Allah. Kita akan merasakan kebesaran kekuasaan Allah. Dan sememangnya manusia ini kerdil, kecil, tak kira pangkat apa pun mereka. Yang kuasa hanyalah Allah. Pangkat, harta dan wang tiadalah erti apa-apa kalau tidak digunakan untuk perjuangan agama Allah.

No comments: