Thursday, August 25, 2011

Allah tetap menolong.

Allah berfirman, maksudnya " ..... Dan merupakan hak Kami untuk menolong orang-orang yang beriman." (S. ar-Ruum: 47)
Bagi orang beriman, jangan putus asa apabila ditimpa kesulitan dan kesusahan. Di saat kita menghadapi beban yang dipandang amat berat itu, pertolongan akan datang. Mohonlah pada Allah.. mohonlah.. berdoa, solat, sabar. Berdoa lagi, yakinlah Allah bersifat pemurah, mengasihani dan Maha Kuasa. Jika kita orang beriman, Allah takkan biarkan kita dalam keadaan hina, mati dalam putus asa dan kafir. Tapi bertaubatlah jika merasa diri berdosa. beristighfar sepenuh hati. mohon petunjuk.
Allah Maha Kuasa, Maha Kaya... boleh selesaikan masalah kita dengan mudah. Mintalah pertolongan Nya. Mohon jangan henti..
Firman Allah, maksudnya " Sesungguhnya urusanNya apabila Dia menghendaki sesuatu Dia hanya berkata kepadanya, "Jadilah" Maka jadilah sesuatu itu. " (S. Yasin : 82)
Oleh itu, ingatlah selalu, apabila senang, beramal dengan sungguh sungguh, nanti di masa susah, Allah ingat kita. Selalu kita menolong agama Allah, berusaha untuk kepentingan agama, selalu nasihat menasihati pada hal kebaikan dan kebenaran, mudah-mudahan Allah menolong kita (janji Allah benar, Allah tidak memungkiri janji, pasti Dia menolong orang beriman). Kewajipan ditunai, bayar zakat, sedekah, infak, menyambung silaturrahim, semuanya sumber rezeki dan sumber pertolongan. Bertaubat juga sumber rezeki dan pertolongan. Bersyukur menambah akan nikmat. Allah tambahkan lagi nikmatnya kepada kita. Redha atas ketentuan Allah membawa bahagia.

No comments: