Friday, September 9, 2011

Mohon Keredhaan Mu

Ramadan telah berlalu. Semoga kita bertemu lagi ramadan tahun hadapan, agar dapat menyambung ibadah. Namun segalanya terserah pada Allah swt. Hingga takat mana umur kita hidup di dunia, Allah saja yang tahu. Dia yang menetapkan. Dia yang menentukan hidup dan mati manusia dan semua makhluk yang lain. Dia menentukan rezeki, Dia yang menentukan susah senang kita. Manusia yang beriman akan berlapang dada, sabar dan redha, sementara yang tidak yakin kekuasaan Allah atau tidak beriman, atau tidak bersyukur, tunggulah apa yang menanti di dunia dan di kehidupan akhirat.
Sebenarnya Syawal yang tiba bukan untuk bersuka ria hingga melupakan perintah Allah. Cuba kita masa nak makan minum kita ingat bahawa masa bulan ramadan kita tak boleh makan minum, tapi kini boleh, Allah benarkan. Cuba kita fikir, boleh sahaja Allah wajibkan kita berpuasa sepanjang tahun. Tapi Allah tidak begitu. Kita boleh makan dan minum dan lain-lain perkara lagi yang dibenarkan. Kita mesti bersyukur boleh makan minum dan diberi rezeki untuk makan minum.. mesti ingat Allah selalu, berterima kasih, dan mohon Dia redha kita makan minum.. patutkah kita makan dan minum dalam keadaan kita banyak berdosa kepada Allah.. Patutkah? Tidakkah kita malu kepada Allah? Tidakkah kita patut memohon ampun kepad Allah.. Mana ada makanan atau minuman yang bukan rezeki dari Allah? Ingatlah kalau Allah tarik nikmat sihat dari kita, kita pun tak boleh makan dan minum macam masa sihat. Oleh itu saya mengingatkan diri saya supaya selalu bersyukur dan beristighfar.. Tanda bersyukur yang paling utama ialah menjaga solat kita. Buat yang fardhu sebaik-baiknya, banyakkan yang sunat. Satu sujud menghapuskan satu dosa dan meninggikan kita satu darjat. Saya takut sebenarnya untuk berdakwah, sebab banyak sekali nas yang menyatakan peringatan kepada manusia, supaya melakukan apa yang diperkatakan sendiri. Maksudnya saya lebih berdosa dari orang lain, kalau saya sendiri tak buat apa yang saya katakan. Saya mohon hidayah, saya mohon pimpinan Allah dan syafaat Rasul, saya yang hina ini ingin berbakti untuk agama suci ini. Itu saja. Untuk motivasi diri sendiri, dan insya Allah untuk teman-teman dan seluruh umat manusia.
Sebagai rumusan, nak makan minum ingat Allah, mohon keizinan dan keredhaan Allah. Mohon keberkatan. Mohon dijadikan kita orang Islam yang baik, yang cemerlang. Yang akan bersama Rasulullah dan orang-orang yang dicintai di syurga firdaus. Mudah-mudahan.

No comments: