Monday, October 11, 2010

Tabiat ketawa dan menangis.

10 jenis tangisan manusia menurut ibnu Qayyim:
1. menangis kerana kasih sayang kelembutan hati
2. menangis kerana rasa takut
3. menangis kerana cinta
4. menangis kerana gembira
5. menangis kerana menghadapi penderitaan
6. menangis kerana terlalu sedih
7. menangis kerana rasa hina dan lemah
8. menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
9. menangis kerana mengikut-ngikut orang menangis
10. menangis orang munafik (pura-pura menangis)

Tangisan menginsafi dosa adalah terpuji. Tangisan takut akan azab Allah juga dipuji. Tangisan kerinduan seorang hamba Allah kepada Tuhannya adalah sangat indah. Tangisan taubat dapat mengharamkan tubuh dari api neraka jika Allah terima taubat itu. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : "Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi, maka wajahnya tidak akan dikotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatu pun yang tidak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka". (Hadis ini tercatat dalam "Senyum dan Tangis Rasulullah s.a.w." susunan Hidayatullah Mohd. Syarif Aziz, cetakan kedua 2006: ms 65).

Sebaik-baiknya kita ini biarlah banyak menangis kerana Allah dan sedikit ketawa. Ketawa berlebihan tak elok, betul tak? Ketawa berlebihan tanda lalai dan jahil. Ketawa seorang ilmuwan (atau ulama) akan hilang ilmunya, hilang wibawanya, turun martabatnya jika ketawa berlebihan. Ketawa seorang jahil akan bertambah keras hatinya, perasaannya. Elok ingat Allah sentiasa. Bukan tak boleh bersuka ria boleh. Nabi pun ada masa bergurau dan berjenaka, tapi jenaka nabi jenaka yang benar bukan yang tak benar. Berbalik kepada menangis, sesorang itu otomatik akan berasa hiba jika dia mengenang betapa baiknya Allah terhadap dirinya dan orang-orang yang disayanginya. Betapa banyak nikmat Allah pada kita.. betapa banyak Allah melepaskan kita dari kesusahan.. betapa banyak pula dosa telah kita lakukan.. betapa banyak rezeki Allah telah kurniakan kepada kita.. betapa dalamnya cinta kasih sayang Allah kepada kita... Hanya yang merasai dapat mengerti.
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jika kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu banyak menangis dan sedikit ketawa." Sabda baginda lagi:" Siapa yang berbuat dosa dalam ketawa akan dicampakkan ke neraka dalam keadaan menangis." Marilah kita insafi perkara ini. Janji Tuhan itu pasti, kerana sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji.

No comments: