Saturday, October 9, 2010

Cinta dunia menguasai hati.

Solat itu adalah ibadah paling utama.. solat mendekatkan diri kepada Tuhan. Solat ubat hati, penawar jiwa.. Solat penghibur hati, penyejuk fikiran. Solat membawa kita ke lembah kedamaian. solat pembuka pintu cinta abadi. Tiada yang lain yang lebih membahagiakan daripada solat yang khusyuk penuh ikhlas. Jangan solat kerana rasa terpaksa, jiwa takkan tenang kita kan berdosa.
Seringkali manusia melepaskan peluang mengalami perjalanan rohani yang tinggi nilainya melalui solat. Insan tidak mahu berkomunikasi dengan Tuhannya di dalam solat, langsung tidak memberi perhatian akan apa yang diucapkannya kepada Tuhannya. Selepas solat baru menyesal dan mahu berdoa. Sayang sekali peluang dilepaskan begitu saja kerana fikiran terlalu asyik hal duniawi. Sedangkan ada yang lebih utama, tidak diutamakan. Firman Allah, maksudnya "Hai orang-orang yang beriman janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Siapa yang berbuat demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi. " (Surah Al Munafiquun: 9).
Dunia ini tempat ujian.. dunia menghiburkan, dunia juga menjadi cubaan ujian kesabaran.. Ramai hanyut kerana kesenangan duniawi. Apakah nilai dunia di sisi Allah s.w.t? "Rasulullah SAW berjalan-jalan di pasar di kelilingi oleh para sahabat. Kemudian beliau melewati bangkai seekor anak kambing yang telinganya kecil. Lalu beliau memegang telinga anak kambing itu, seraya bertanya:" Siapakah di antara kalian yang mahu membeli bangkai ini seharga satu dirham?" Para sahabat menjawab, "Wahai Rasulullah, tidak ada dari kami yang menyukainya, buat apakah bangkai itu?" Beliau bertanya lagi "Apakah kalian mahu, jika bangkai ini diberikan kepada kalian secara percuma?" Mereka menjawab, " Demi Allah, seandainya binatang itu hidup pun cacat, apalagi telah menjadi bangkai?" Lalu. Nabi SAW bersabda, "Demi Allah, sesungguhnya dunia ini lebih hina dalam pandangan Allah, melebihi hinanya bangkai ini dalam pandangan kalian. " (Hadis riwayat Bukhari)

No comments: