Tuesday, June 17, 2008

Hakikat dunia ( 1 )

1. 'Atabah bin Ghazwan r.a., seorang sahabat Rasulullah, sesekali bernostalgia bagaimana getirnya saat ketika bersama Rasulullah s.a.w. ketika hanya makan dedaunan pada saat jihad di jalan Allah s.w.t. Saat-saat itu dirasakan saat paling disukai sepanjang usianya dan sebagai hari-harinya yg paling manis. Sepeninggalan Rasulullah, dia diangkat menjadi seorang penguasa dan juga hakim. Menurutnya, kehidupan yang harus dihadapi sepeninggalan Rasulullah s.a.w. adalah tidak berharga dibandingkan saat-saat dalam kesusahan bersama Rasulullah dahulu.
2. Sa'ad bin Abi Waqqash r.a. merasa kebingungan saat diangkat menjadi penguasa di Kufah sepeninggalan Rasulullah s.a.w. Ia melihat kenyataan yang sangat berbeza dibandingkan saat bersama Rasulullah s.a.w. , yang cukup hanya dengan makan tumbuh-tumbuhan, makan kulit kambing yang sudah kering, dipanggang, ditumbuk lalu direbus dengan air. Sa'ad melihat betapa tidak berharganya istana-istana dan rumah-rumah yang indah.
3. Firman Allah
- dalam Surah Adh-Dhuha:4 , bermaksud "Dan sungguh akhirat itu lebih baik bagimu
daripada dunia."
- dalam Surah Almukminun : 55-56 bermaksud "Apakah mereka mengira bahawa harta
dan anak-anak yang Kami berikan kepada mereka itu (bererti bahawa) Kami bersegera
memberikan kebaikan kepada mereka? Tidak, sebenarnya mereka tidak
menyedarinya."
4. Rasulullah s.a.w. bersabda yang ertinya " Demi Allah, bukanlah kefakiran yang lebih aku khuatirkan atas diri kamu.
5. Kebiasaannya, manusia mampu menyesuaikan dirinya dengan persekitaran. Kita pun boleh hadapi kesusahan dan kesulitan dengan kesabaran. Namun semua itu hanyalah dengan pertolongan dan petunjuk Allah s.w.t. Petunjuk dan pimpinan Allah menguatkan kita di masa-masa yang sukar. Yakinlah akan pertolongan Allah, kerana Dia Maha Kuasa dan Maha Pemurah. Maka banyakkan mohon ampun dan bertaubat. Sesungguhnya Tuhan kita adalah Maha Pengampun.
- Rujukan: Buku La Tahzan.

No comments: