Monday, March 14, 2011

Menjadi Proaktif (1)

Saya menyimpan cita-cita menulis buku bertajuk menjadi proaktif. Sama ada ia menjadi kenyataan atau tidak hanya takdir menentukan. Tapi sekurang-kurangnya saya ingin menulis dalam blog ini dahulu.
Menjadi proaktif memberi kesan yang besar terhadap nilai diri kita dalam kehidupan ini. Berazam dan berniat untuk jadi proaktif sahaja pun boleh gerakkan tenaga dalaman kita dan tenaga fizikal kita. Berniat untuk jadi proaktif pun dah jadi starter yang baik sekali untuk memperbaiki diri, meningkatkan motivasi diri, memajukan diri, meninggikan martabat diri... semuanya dengan izin dan kehendak Allah swt jua.
Kenapa perlu sibuk-sibuk memperkatakan tentang menjadi proaktif? Apa perlunya? Tanya hati kecil kita apa perlunya... Kalau kita sudah proaktif, alhamdulillah baguslah. Namun ada banyak perkara, ada banyak aspek yang perlu kita muhasabah diri tentang perlunya kita menjadi proaktif perkara yang kita belum perbaiki.
Jadilah insan proaktif, bukan dalam hal kerjaya sahaja tapi juga jadi dari sudut insan keseluruhannya, sebagai ibu bapa, sebagai suami (atau bagi perempuan sebagai isteri), sebagai anak, sebagai pelajar, sebagai pendakwah, sebagai ahli masyarakat, ahli kariah masjid / surau, sebagai rakyat, sebagai pemimpin. Semua kena proaktif. Sebagai sahabat kita juga kena proaktif. Apatah lagi kerjaya seperti pendidik atau profesional yang lain, memerlukan kita menjadi proaktif.
Jadilah orang proaktif. Setiap masa tanya diri sendiri apa yang perlu aku buat pada tika dan saat ini. Apa yang wajib fardhu ain, apa yang fardhu kifayah, apa yang sunat yang boleh aku buat. Apa agaknya yang memberi faedah pada diriku dan pada orang lain.. khususnya ahli keluargaku dan klien ku. Apa yang boleh menjaga kesihatan, apa yang boleh meningkatkan harga diri, dan macam-macam lagi boleh difikirkan. Paling penting, bagaimana menambah bekal untuk hari akhirat. Apa yang boleh menghapus dosa dan menambah pahala. Setiap masa fikirkan dan ambil tindakan. Lakukan terus. Mulakan dengan berdampingan dengan Al Quran dan zikrullah setiap masa. Tambahkan hafazan dan tadabbur Al Quran.

No comments: