Saturday, November 15, 2008

Bersih hati mereka

Kanak-kanak itu bersih hatinya. Mulia hatinya. Orang dewasa harus menyayangi kanak-kanak, menyayangi orang muda. kadang kala timbul perasaan kasih yang amat dalam di hati ini pada kanak-kanak. Bukan saja pada anak-anak saya yang comel itu, tapi juga pada murid-murid saya. Saya berasa hiba bila di malam hari teringatkan anak saya di asrama, saya serahkan pada Allah jua untuk memeliharanya. Hari ini hari cuti sekolah. Kami sekeluarga berkumpul. Alhamdulillah.
Yang saya katakan bersih hati kanak-kanak itu kerana mereka jarang berhasad dengki macam orang dewasa. Mereka tak suka menyakiti orang lain, kecualilah kes-kes tertentu. Yang merosakkan kanak-kanak kalau kanak-kanak itu rosak ialah orang dewasa juga. Salah orang dewasa. Salah kita semua. Persekitaran telah menjadikan kanak-kanak asyik dengan hiburan yang melalaikan, malah boleh merosakkan akhlak mereka. Memang naluri kanak-kanak suka bermain. Itu positif. Kita perlu bimbing mereka supaya perkembangan sahsiah dan intelektual mereka ke arah positif. Kita sayangi mereka, mereka membesar dengan sempurna. Kita didik mereka supaya menjadi orang Islam yang baik, bertakwa, taat pada Allah. Tanamkan akidah yang betul supaya yakin Allah Maha Melihat, Maha Mengetahui apa-apa yang mereka kerjakan. Kepada guru-guru harus mendidik murid-murid dengan berlandaskan akidah.
Guru-guru adalah murabbi. Tugas mendidik adalah kerja para Nabi. Murabbi bukan cuma penceramah atau penulis. Guru-guru membentuk karektor, membentuk peribadi muslim. Menyelesaikan masalah pelajar-pelajar yang nakal memang berat. Tapi itulah tugas murabbi. Tugas yang berat ini Allah janjikan pahala. Mari praktikkan. Asuh anak-anak kita sebaik-baiknya.

No comments: